Τετάρτη 28 Μαΐου 2014

Back to Beograd

Το κοινοβούλιο της Σερβίας. Όχι δεν έχει 3 διμοιρίες ΜΑΤ από έξω.

Πάσχα του 2014 και η υπόσχεση που είχαμε δώσει να επιστρέψουμε στο Βελιγράδι για να το γνωρίσουμε καλύτερα έπρεπε να πραγματοποιηθεί. Ο καιρός δεν ήταν ότι καλύτερος για ταξίδι με μοτοσυκλέτα, οπότε 4 άτομα στριμωχτήκαμε σε ένα 1.200άρι Ibiza και ξεκινήσαμε. Είπαμε για να ταξιδέψεις χρειάζεται μόνο κέφι, όρεξη και καλή παρέα. Μεγάλα μηχανάκια, ακριβά αυτοκίνητα, λεφτά και καλοκαίρι είναι δευτερεύοντα. Συγχαρητήρια να δώσω και στα 2 παλικάρια με τα Faser που πέτυχα στο δρόμο και αν θυμάμαι είχαν πινακίδες Θεσσαλονίκης. Όχι μόνο αψήφησαν τις καταιγίδες αλλά χαιρέτισαν και ένα άγνωστο αυτοκίνητο επειδή είχε νούμερα από την πόλη τους.

Τις υπόλοιπες μέρες ευτυχώς ο καιρός ήταν τυπικός ανοιξιάτικος με ήλιο και σποραδικές σύντομες βροχές οπότε μπορέσαμε να χαρούμε την πόλη. Οι Σέρβοι είναι ορθόδοξοι και περιμέναμε ότι θα γιόρταζαν το Πάσχα παρόμοια με τους Έλληνες. Όχι ακριβώς, έχουν τις ίδιες μέρες αργία με την Ελλάδα, αλλά για αυτούς μεγαλύτερη γιορτή είναι τα Χριστούγεννα και όχι το Πάσχα. Εύκολα βρήκαμε την Ελληνική Ορθόδοξη εκκλησία στο Βελιγράδι και παρακολουθήσαμε την λειτουργία του επιταφίου και της αναστάσεως. Μέρος της λειτουργίας είναι στα Ελληνικά οπότε κάτι καταλαβαίνεις. Αυτό που έχει μεγάλη διαφορά με την Ελλάδα είναι το πόσο λιγότερος κόσμος πάει στην εκκλησία το Πάσχα. Αν στην Ελλάδα πηγαίνει το 50-60% και γίνετε απίστευτος συνωστισμός και φασαρία, στη Σερβία πάει το 5% και δεν ακούγετε κιχ! Ειδικά στην Ανάσταση δεν έφυγε κανένας (εκτός από εμένα που δεν άντεχα άλλο), όλοι αλλάζανε θέσεις στις καρέκλες και το καλύτερο. Με το που είπε το "Χρηστός Ανέστη" ο παπάς δεν ξεκίνησε ο 3ος παγκόσμιος πόλεμος. Ούτε χειροβομβίδες, ούτε βολές πυροβολικού, ούτε ριπές με kalasnikof όπως Ελλάντα. Χτύπησαν τις καμπάνες και όλοι μέσα για άλλες 2,5 ώρες!

Μιας και την πρώτη φορά πήραμε μια γεύση από τις κύριες τουριστικές ατραξιόν (sic) είπαμε να επικεντρωθούμε σε αυτά που μας άρεσαν περισσότερο. Ξεκινήσαμε με το κάστρο Καλεμέγκνταν που περιλαμβάνει και ένα τεράστιο πάρκο. Αυτή την φορά δεν μπήκαμε από την κεντρική πύλη στην οδό Κνεζ Μιχάιλοβα αλλά από την αντίθετη πλευρά που είναι ο ζωολογικός κήπος. Ο συγκεκριμένος έχει χρησιμοποιηθεί από τον Κουστουρίτσα στα γυρίσματα του Underground.

Λιοντάριτς

Εδώ στεγάζεται η διοίκηση του ζωολογικού κήπου...

Βόλτα στα τείχη του κάστρου όπου συχνάζει πάρα πολύς κόσμος. Για άλλη μια φορά με πιάνει μια πίκρα για το πως καταφέραμε στις πόλεις μας στην Ελλάδα και τα κάναμε όλα τσιμέντο. Μέσα στο κέντρο της πόλης και είναι σαν είσαι στο βουνό. Μπορείς να πας για πικ νικ στην εξοχή χωρίς να πάρεις αυτοκίνητο αλλά μόνο με ποδήλατο. Και δεν είναι μόνο ένα πάρκο αλλά πολλά. Και όχι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο Βελιγράδι αλλά σε όλες τις Ευρωπαϊκές πόλεις που έχω επισκεφτεί είτε είναι το κοσμοπολίτικο Παρίσι είτε το πρώην "κομουνιστικό" Βουκουρέστι.

Κατεβαίνοντας από το κάστρο ο δρόμος μας βγάζει στον πύργο που δολοφονήθηκε ο Ρήγας Φεραίος. Σήμερα είναι ένα μικρό μοντέρνο μουσείο που στην κατασκευή του βοήθησε και το Ελληνικό κράτος. Έτσι μέσα βρίσκεις επεξηγηματικές πινακίδες και φυλλάδια στα Ελληνικά!

Επιστροφή στην κορυφή του κάστρου και πίνουμε από 2 πάμφθηνα καφεδάκια μέχρι να περάσει η μικρή μπόρα και ήρθε η ώρα να γεμίσουμε τα στομάχια μας με κατσικάκ... εεε όχι δεν ψήνουν κατσίκι εκεί το Πάσχα, αλλά μην ανησυχείτε. Η Σέρβικη κουζίνα περιλαμβάνει υποχρεωτικά κρέας και τυροκομικά, ο τελευταίος χορτοφάγος πρέπει να έπεσε στη συμβολή του Σάββα με τον Δούναβη, εκεί δηλαδή που έχει μερικά καταπληκτικά πλωτά εστιατόρια. Σε αυτό που πήγαμε είχε ρολάκια κοτόπουλο με μοτσαρέλα και προσούτο που ... δεν περιγράφω άλλο. Οι τιμές του φαγητού στη Σερβία είναι ευχάριστη έκπληξη για το πορτοφόλι και δυσάρεστη για τη ζυγαριά.

Stara Koliba, αν βρεθείτε στο Βελιγράδι πρέπει οπωσδήποτε να φάτε εκεί

Ο τόπος εκτέλεσης του Ρήγα Φεραίου

Στο εσωτερικό υπάρχει ένα μικρό μουσείο με την ιστορία της πόλης.
Το κάστρο από το ποτάμι τη νύχτα

Η θέα από το πλωτό εστιατόριο

Άγιος Σάββας ο μεγαλύτερος Ορθόδοξος ναός στον κόσμο. Ξεκίνησε να χτίζεται το 1935. Σταμάτησε 2 φορές λόγο πολέμων. Τώρα είναι έτοιμος εξωτερικά. Εσωτερικά έχει ακόμα μπόλικη δουλειά.

Πρασίνισε το μάτι μας

Για το τέλος (αν και το επισκεφθήκαμε πρώτο) άφησα το μουσείο του Τέσλα. Δεν έχει νόημα να παρουσιάσω εδώ αυτή την τόσο μεγάλη προσωπικότητα. Σκοπός μου είναι να κινήσω το ενδιαφέρον ώστε να πάτε και εσείς να δείτε από κοντά μερικές από τις χιλιάδες εφευρέσεις του, πολλές από τις οποίες χρησιμοποιούμε καθημερινά. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ένα μέρος της μορφής του σύγχρονου κόσμου το οφείλουμε σε αυτόν τον άνθρωπο. Εφευρέσεις όπως το εναλλασσόμενο ρεύμα, ο ηλεκτροκινητήρας, τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια, τα τηλεκατευθυνόμενα και πολλά άλλα είναι δικά του. Στο περιορισμένο χώρο του μουσείου φυσικά δεν χωράνε όλα για αυτό και συχνά η συλλογή αλλάζει. Αυτό που είναι αρκετά εντυπωσιακό είναι ένα μεγάλο πηνίο που αστράφτει και βροντάει ανάβοντας τις λάμπες φθορίου που σου δίνουν να κρατήσεις. Μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας ασύρματα χωρίς να πειράζει τον άνθρωπο! Ένα από τα μεγαλύτερα έργα του Τέσλα που δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει. Στο μουσείο υπάρχει μια μακέτα και φωτογραφίες από τον πύργο World System που κατασκεύασε στο Long Island της Νέας Υόρκης. Με λίγα λόγια με αυτόν τον πύργο ήθελε να μεταφέρει ασύρματα ενέργεια και πληροφορίες, όπως ήχο και εικόνα σε όλο τον πλανήτη. Σαν να λέμε wifi παγκοσμίου εμβέλειας. Φανταστείτε να είχε προλάβει να το καταφέρει. Οι θεωρίες συνωμοσίας δίνουν και παίρνουν στο αν δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει ή αν τον "πρόλαβαν" πριν το ολοκληρώσει. Στο μουσείο γίνονται ξεναγήσεις σε διάφορες γλώσσες. Ρώσικα και Αγγλικά είναι στο μενού όχι όμως και Ελληνικά.

Η μακέτα του World System

Το Βελιγράδι απέχει 650 χλμ από τη Θεσσαλονίκη και ο δρόμος είναι αρκετά καλός. Στην Σερβία γίνονται έργα στα σημεία που δεν είναι αυτοκινητόδρομος και ανάλογα με την πορεία της οικονομίας της χώρας (βράσε ρύζι) κάποια στιγμή θα τελειώσουν. Οι τιμές της βενζίνης και τον διοδίων ΦΥΣΙΚΑ είναι φθηνότερες από το Ελλάντα που κατοικούν οι μεγαλύτεροι μάγκες του πλανήτη και το 2012 επιβράβευσαν με τη ψήφο τους αυτούς που τους έκαναν τόσο μάγκες!

Αυτή τη στιγμή η Σερβία έχει χτυπηθεί από καταστροφικές πλημμύρες που άφησαν πίσω τους 20.000 άστεγους. Όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε προσφέροντας έστω και το ελάχιστο που μπορούμε.